Kilka słów o pozycjonowaniu
Pozycjonowanie strony internetowej, czyli rozmaite działania z zakresu marketingu internetowego, mające na celu zwiększenie widoczności witryny internetowej w wynikach wyszukiwania. Główną rolę odgrywają tutaj słowa kluczowe, dzięki którym pozycjonowanie jest w ogóle możliwe. Pozycjonowanie najczęściej opiera się na działaniach SEO, czyli różnych procesów, które zmierzają do osiągnięcia przez dany serwis jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów, czyli właśnie wspomnianych wcześniej fraz kluczowych. Pozycjonowanie kształtuje ofertę oraz wizerunek produktu, firmy lub marki. Kreuje ich obraz wśród klientów, który będzie się wyróżniał na tle konkurencji. Pozycjonowanie stron internetowych przynosi zaskakujące efekty, jednak trzeba na nie trochę poczekać.
Daj sobie czas
Nie wszystko przychodzi tak łatwo jakby się mogło wydawać. Czasem na wielkie rzeczy trzeba poczekać. To samo jest w przypadku pozycjonowania stron www. Spektakularne efekty tego działania marketingowego widać dopiero po kilku miesiącach. Wyszukiwarki internetowe, takie jak Google potrzebują czasu, aby poznać Twoją stronę internetową, a następnie obdarzyć ją zaufaniem. Google musi zaznajomić się z daną witryną jak człowiek z człowiekiem – dopiero po kilku, kilkunastu spotkaniach jesteśmy w stanie powiedzieć o kimś więcej, lepiej znamy daną osobę oraz jesteśmy skłonni jej zaufać. Pozycjonowana strona internetowa musi pokazać się jako godna zaufania, którą warto pokazywać na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Jeśli roboty Google ocenią w ten sposób daną witrynę internetową, po pewnym czasie będzie można ujrzeć pierwsze efekty pozycjonowania.
Nic nie trwa wiecznie
Mówi się, że pierwsze efekty pozycjonowania stron internetowych można zobaczyć po kilku miesiącach. Niektórzy specjaliści oceniają ten czas jako pół roku. Jednak okres ten nie w każdych przypadkach jest taki sam. Czasem może być nieco krótszy, a innym razem dłuższy. Pozycjonowanie stron www zależy od kilku czynników. Wpływają one na czas, kiedy widoczne będą efekty. No dobra, a jakie są te czynniki? Niewątpliwie, najważniejszym czynnikiem jest konkurencyjność w danej branży. Im więcej stron jest pozycjonowanych na jakieś hasło kluczowe, tym trudniej przebić się na wyższe pozycje. Kiedy mamy do czynienia z popularnym słowem, pozycjonowanie może trwać nawet kilkanaście miesięcy! Przy okazji pochłonie ono mnóstwo środków finansowych. Dlatego warto wymyślić unikatowe słowa kluczowe, wtedy przy małej konkurencji, czas może się skrócić do kilku miesięcy, a nawet tygodni. Innym czynnikiem, który wpływa na długość pojawienia się pierwszych efektów pozycjonowania jest budżet. Jeśli ktoś dysponuje dużymi zasobami gotówki, może je przeznaczyć na inwestowanie w treści, promocję czy budowanie relacji z potencjalnymi klientami. Dzięki takim działaniom z pewnością przyspieszy się czas oczekiwania na pierwsze efekty pozycjonowania.
Nie bez znaczenia jest również historia danej domeny w Google. Jeśli strona internetowa jest nowa i świeżo zarejestrowana, to można potraktować ją jako neutralną. Jednak zakupienie lub przechwycenie adresu www trochę komplikuje sprawę. Dlatego ważne jest, aby dokładnie sprawdzić historię danej strony, która istniała już wcześniej. Jeśli publikowano na niej wartościowe treści, pozycjonowanie będzie znacznie szybsze i efektywniejsze. Natomiast jeśli strona była wykorzystywana do działań, które są niezgodne z wytycznymi Google i została ukarana filtrem lub banem, pozycjonowanie na takiej stronie może być nawet niemożliwe, mimo włożenia w te działania sporego budżetu oraz obmyśleniu odpowiedniej strategii.
Pozycjonowanie stron internetowych jest czasochłonne i przy zajmowaniu się tego rodzaju działaniem należy się wykazać dużą cierpliwością. Oczywiście, zależy to od wymienionych w tekście czynników. Kiedy weźmie się je pod uwagę, pierwsze efekty pozycjonowania można osiągnąć nieco szybciej. Jednak nie zmienia to faktu, że pozycjonowanie stron www jest wymagające, długofalowe oraz pracochłonne.