Po co mam określać grupę docelową?
Posiadając sklep internetowy, bloga czy nawet prowadząc fanpage’a lub profile społecznościowe danej marki, powinno się wiedzieć czym jest grupa docelowa oraz to – jak ją określić. Jeśli nie ustali się grupy docelowej, cała promocja marki pójdzie na marne. Nawet, kiedy wkładałoby się mnóstwo pieniędzy na reklamy i promowanie marki, nie zadziałałoby to bez odpowiednio określonej grupy odbiorców. Dlaczego? Otóż, gdy reklamujemy się wszędzie, gdzie się da – to tak jakbyśmy się w ogóle nie reklamowali. Komunikaty reklamowe widzą wtedy osoby, które w ogóle nie są zainteresowane daną marką, produktem czy blogiem. W określeniu grupy docelowej bardzo istotne jest ustalenie dla kogo jest dany produkt lub na przykład fanpage i jakie potrzeby ma spełniać. Poniżej dowiesz się czym jest grupa docelowa, persona i jak ją określić.
Czym jest grupa docelowa?
Grupa docelowa, czyli nic innego jak grupa odbiorców, do której jest skierowany nasz komunikat, reklama czy produkt. Właściwe określenie odbiorców jest kluczowe, aby komunikacja między marką, a odbiorcami była skuteczna. W końcu w inny sposób będziemy się zwracać do nastolatków i młodych ludzi, niż do seniorów. Należy zadbać o to, by osoba odbierająca nasz komunikat rozumiała go, a przecież – idąc za wcześniejszym przykładem – nie zawsze starsza osoba będzie wiedziała o co chodzi w reklamie skierowanej do młodzieży. Skoro wiesz już, czym jest grupa docelowa, teraz warto wytłumaczyć jak należy ją określić. Jednak najpierw, należy wspomnieć o personie. W końcu bez niej, ustalenie grupy odbiorców może wydawać się trudniejsze.
Czym jest persona?
Dowiesz się, czytając dalszą część tekstu.
Persona – czym jest i jakie ma znaczenie przy określaniu grupy docelowej?
Mianem persony określa się szczegółową charakterystykę idealnego odbiorcy – takiego typowego, jak sobie go wyobrażamy. Opis ten pozwala na określenie jego priorytetów oraz potrzeb. Dzięki określeniu persony, wiemy także w jaki sposób komunikować się z odbiorcą. Persona nie może mieć przed Tobą żadnych tajemnic – musisz znać ją bardzo dokładnie. Zacznijmy więc od wytłumaczenia tego – jak stworzyć personę? Nie jest to trudne zadanie, należy odpowiedzieć na zaledwie kilkanaście pytań. Na ich podstawie, możliwe będzie określenie idealnego odbiorcy danej marki, bloga czy też produktu.
Kim jest odbiorca?
Gdzie mieszka?
Czym się na co dzień zajmuje?
Czym się interesuje? Jakie są jego pasje?
Czy boryka się z jakimiś problemami? Jeśli tak, to z jakimi?
Jak wygląda jego plan dnia?
W jaki sposób korzysta z sieci?
Czego szuka w internecie? Jakie treści i informacje są mu potrzebne?
Jakich porad, wskazówek, unikalnych treści i kontentu możemy mu dostarczyć?
Dlaczego interesuje się właśnie naszą marką? Czego oczekuje od nas?
Dlaczego to właśnie my, a nie nasza konkurencja, przyciągnęliśmy uwagę odbiorcy?
Po odpowiedzeniu na wszystkie pytania, będziesz w stanie określić personę. Oczywiście, takich person można stworzyć kilka. Wtedy, każda byłaby przedstawicielem innej grupy docelowej. W końcu nie zawsze wysyłane przez nas komunikaty będą idealnie dopasowane tylko do jednej grupy odbiorców. Dlatego też, można połączyć kilka różnych person w jedną, większą całość i według tego stworzyć przekaz.
Co należy określić ustalając grupę docelową?
Na podstawie persony, jesteś w stanie określić swoją grupę docelową. Pamiętaj jeszcze, aby ustalić swój budżet i finansowanie. Zastanów się, jakie masz środki finansowe i na jakie działania w sieci możesz je przeznaczyć. Określ też przedział wiekowy swoich odbiorców, ich wykształcenie, dochód czy osobowość. Zwróć też uwagę na to, z jakich kanałów komunikacji najczęściej korzystają Twoi odbiorcy. W końcu, posiadając odbiorców w wieku 50+ nie warto nadawać do nich na Instagramie czy TikToku. Lepiej jest wybrać Facebooka, gdzie od kilku lat pojawia się coraz więcej użytkowników w wieku senioralnym. Mamy nadzieję, że dzięki nam wiesz już czym jest grupa docelowa, persona i jak je określić. Teraz czas na Ciebie! Trzymamy za Ciebie kciuki. Powodzenia!