Czym jest link building?
Jest to proces, który wchodzi w skład pozycjonowania stron internetowych. Polega on na zdobywaniu linków, czyli odnośników z innych witryn do własnej. Jeszcze kilka lat temu liczyła się ilość takich linków – im więcej, tym lepiej. Jednak to już przeszłość. Teraz stawia się na jakość. Od 2013 roku, pamiętnego dnia, kiedy powstał algorytm Pingwin zmieniło się postrzeganie linków na stronie przez przeglądarki internetowe i zaczęły się liczyć jakościowe linki. Warto jeszcze wyjaśnić, czym jest algorytm Pingwin. Otóż, jest to algorytm, który kilka dobrych lat temu wprowadziło Google. Algorytm ten na początku miał za zadanie ograniczenie spamu w sieci. Wiązało się to z wykorzystaniem zapleczy niskiej jakości oraz zdobywaniem linków za pomocą Systemów Wymiany Linków. Następnie przyszły kolejne aktualizacje, które na celu miały obniżenie pozycji stron, do której prowadzą nisko jakościowe linki. Zmiany algorytmu Pingwin prezentują preferencje wyszukiwarki Google, która promuje witryny wskazywane przez linki kierowane z wartościowych, tematycznie powiązanych, różnych domen internetowych. A więc, w skrócie link building to po prostu zdobywanie linków.
Ale czym właściwie jest link?
To nic innego, jak odnośnik, odsyłacz, dzięki któremu jest zamieszczany na jednej stronie internetowej lub w e-dokumencie. Kiedy się na niego kliknie, przeglądarka odsyła użytkownika na inną stronę internetową lub do innego miejsca w dokumencie internetowym. Link zazwyczaj występuje po prostu jako adres URL, ale też może być powiązany z fragmentem tekstu zwanym anchor tekst lub też z grafiką na stronie. Tutaj pojawia się kolejne pytanie – czym jest anchor tekst? Jest to opis linku, czyli tekst zaszywany kodem HTML. Po jego kliknięciu, użytkownik zostaje przeniesiony na inną witrynę. Jednak obecnie używanie anchora podczas linkowania jest niestety zabronione i karane przez Google. Dlatego warto przemyśleć i opracować nową strategię link buildingu. Teraz, kiedy większość pojęć jest już wyjaśniona, można przejść do kolejnego zagadnienia.
Jak zdobywać linki?
Najpopularniejszymi źródłami linków są:
Blogi
– posiadając stronę internetową firmy, wskazane jest, aby założyć blog zewnętrzny lub udostępniać na stronie artykuły eksperckie. W publikowanych tekstach można zdobywać linki, które będą kierować bezpośrednio do danej strony internetowej.
Katalogi
– mówi się, że najlepiej nadają się one do pozycjonowania firm, ponieważ obok linku można dodać dane przedsiębiorstwa. Jednak jest pewna uwaga – ważne jest, aby dany katalog był powiązany tematycznie z branżą, z którą się ktoś zajmuje. Jeśli się do tego nie dostosuje, na stronę internetową może zostać nałożony filtr.
Fora internetowe
– czyli miejsce, gdzie internauci zadają mnóstwo pytań oraz dzielą się swoimi opiniami i doświadczeniami. Można tam także udzielać profesjonalnych odpowiedzi, tym samym zachęcając do skorzystania z usług danej firmy.
Presell pages
– czyli po prostu katalogi artykułów, potocznie zwane preclami. Są to strony, na których można zamieszczać artykuły z podlinkowanymi słowami kluczowymi.
Social media
– prowadzenie kont na portalach społecznościowych pozwala zaistnieć w internecie, zdobyć nowych klientów oraz zbudować dobry wizerunek.
Artykuły sponsorowane
– zwiększają ilość potencjalnych klientów oraz poprawiają pozycję danej strony internetowej w wyszukiwarkach. Skuteczność tych artykułów wzrasta, kiedy są przy nich stosowane linki, na przykład w celu podania źródła informacji. Oto kilka sposobów na zdobycie linków.
Dobre praktyki linkowania
Jest ich jeszcze wiele, jednak należy mieć świadomość, że niektóre działania link buildingowe są niedozwolone. Kiedy roboty Google wykryją stosowanie zabronionych metod bez wahania nałożą na stronę karę w postaci filtra, a nawet bana. Wtedy pozycjonowanie strony www będzie dłuższe i znacznie droższe. Jednak ważne jest, aby w zdobywaniu linków postawić na jakość, a nie ilość – co już wcześniej zostało wspomniane. Dlatego, zamiast zdobywać linki z forów czy blogów stworzonych na potrzeby pozycjonowania, warto poświęcić nieco więcej czasu na opracowanie dobrej strategii. Dobrze jest skupić się na content marketingu, czyli publikowaniu unikatowych treści. Przynosi to szanse, że twórczość będzie udostępniana przez użytkowników. Link building jest bardzo ważnym działaniem w marketingu internetowym. Swoje miejsce ma tuż obok pozycjonowania stron oraz tworzenia unikalnego contentu. Dzięki zdobywaniu linków, witryna znajdzie się na wysokich pozycjach wyszukiwarki, a to z kolei przyniesie nowych klientów oraz większe zyski.