Czym jest User Experience?
Najprościej mówiąc, User Experience to ogół wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z danego cyfrowego produktu. User Experience, w skrócie UX, dotyczy takich obszarów jak na przykład interakcja, funkcjonalność, wygląd, użyteczność, interfejs, treść czy typografia. Z terminem User Experience najczęściej możemy się spotkać podczas pracy ze stronami www, programami komputerowymi, ale i aplikacjami mobilnymi. Co ciekawe, termin ten wymyślił jeden z pracowników firmy Apple Computers – profesor psychologii poznawczej i nauk komputerowych – Don Norman. W 1993 roku nadał on sobie tytuł Architekta User Experience. Kilka lat później, w okolicach 2000 roku doszło do rozpowszechnienia i popularyzacji dziedziny UX. Współcześnie, pojęcie User Experience jest dobrze znane oraz wykorzystywane wśród osób zajmujących się na przykład programowaniem lub marketingiem internetowym.
User Experience – na czym polega?
UX łączy część techniczną i część użytkową, dzięki którym wiemy jak coś działa, a także część psychologiczną, filozoficzną, za którą kryje się wyjaśnienie – dlaczego coś powstało. Zajmując się User Experience, dąży się do tego, aby jak najlepiej dopasować projekt do potrzeb odbiorców poprzez projektowanie efektywnych interakcji. UX polega także na tym, aby zwrócić uwagę na niezawodność działania oraz weryfikację, dzięki której można sprawdzić czy przyczyniło się to do osiągnięcia celu przez użytkownika. User Experience jest bardzo ważny podczas projektowania aplikacji czy programu komputerowego. Można powiedzieć, że od UX zależny jest sukces produktu. Poprawne zaprojektowanie oraz przemyślane doświadczenia użytkownika mają wielki wpływ na efekt końcowy tego, jak będzie wyglądał dany produkt.
Przykłady User Experience
Niewątpliwie, do User Experience można zaliczyć czytelność interfejsu – strona musi być łatwa oraz intuicyjna w korzystaniu z niej przez użytkowników. Muszą oni wiedzieć, gdzie mogą kliknąć, co mogą przewinąć, a co rozwinąć. Czytelny interfejs minimalizuje błędy użytkownika oraz ułatwia decyzje związane z poruszaniem się na stronie. Kiedy coś nie działa zgodnie z oczekiwaniami użytkowników, szybko się oni zniechęcają i rezygnują, na przykład z zakupów na danej witrynie internetowej. Innym przykładem UX jest utrzymanie porządku na stronie. Chodzi tutaj o to, aby strona główna była czytelna. Ważne jest również to, aby nie zasypywać użytkownika dziesiątkami informacji, które porozrzucane są na całym ekranie. Warto je odpowiednio ułożyć – łatwiej będzie wtedy się odnaleźć, ale i obsługiwać stronę. Kolejny przykład – szybkie działanie. Kiedy użytkownik musi czekać, aż strona się załaduje – szybko się zniechęca. Do UX można też zaliczyć wygodę przeglądania list. Podczas szukania danego produktu, nikt nie lubi zmieniać stron. Warto więc ułatwić użytkownikom poszukiwania, stosując infinite-scroll, czyli nieskończone przewijanie. Działa to na tej samej zasadzie, jak Facebook czy Instagram. Oznacza to, że nie trzeba przeklikiwać stron, aby zobaczyć więcej produktów. Wystarczy przejechać w dół. Przeglądanie list produktów można to także ułatwić poprzez ustawienie opcji filtrowania wyników. Przykładów UX jest jeszcze wiele. Potrafisz wymienić choć kilka z nich?