Jednym z najważniejszych aspektów SEO jest utworzenie i przesłanie mapy witryny. Mapa strony to plik zawierający wszystkie adresy URL witryny. Ułatwia to wyszukiwarkom prawidłowe indeksowanie witryny.
Mapa witryny technologicznie najcześciej znajduje się w pliku .XML. XML to format pliku, który jest bardzo czytelny dla robotów wyszukiwarek. Bez obaw. Nie musisz znać technologii tworzeniach tych plików. W większości przypadków pliki map stron można generować w stosunkowo prosty sposób z poziomu CMSa. Jeśli Twoja strona oparta jest na CMS np. WordPress lub Prestashop, to istnieje wiele gotowych wtyczek do generowanie map strony. Po odpowiedniej konfiguracji otrzymasz plik typu www.nazwaTwojejStrony.pl/sitemap.xml, w której powinny znaleźć się wszystkie URLe, które chciałbyś zaindeksować w wyszukiwarce.
Jest to ważne gdy chodzi o optymalizację pod kątem wyszukiwarek, pierwszym krokiem jest stworzenie mapy strony, o czym pisaliśmy wyżej. Plik mapy strony może pomóc Twojej stronie być bardziej widoczną w Google i innych głównych wyszukiwarkach, takich jak Bing czy Yahoo! Proces ten upewnia się, że wszystkie strony są odpowiednio skategoryzowane w celu łatwej nawigacji w obrębie ich odpowiednich kategorii, co zwiększy przepływ ruchu na każdej stronie, jak również da Ci przewagę nad konkurencją w uzyskaniu wyższych pozycji w rankingach
Jak przesłać mapę witryny?
Aby przesłać mapę strony do wyszukiwarki Google musisz mieć konto w Google Search Console. Musisz zweryfikować własność danej witryny. Proces ten wyjaśnimy bardziej szczegółowo w następnym wpisie, ale na razie wystarczy wiedzieć, że składa się on z dwóch etapów: najpierw należy umieścić wygenerowaną mapę na serwerze online, na którym znajdują się wszystkie strony, a następnie wpisać jej nazwę w pasku adresu dowolnej przeglądarki internetowej
Utworzenie mapy witryny jest bardzo ważne, ponieważ pomaga ona robotom wyszukiwarek w indeksowaniu zawartości witryny. Utworzenie tego pliku umożliwia również robotom indeksującym zrozumienie, w jaki sposób mają być zorganizowane, jakie informacje są najbardziej istotne w oparciu o ich zachowanie podczas indeksowania (np. data aktualizacji), a także dostarcza dodatkowych szczegółów na temat każdej podstrony.
Dobra mapa strony jest potrzebna z punktu widzenia SEO. Im roboty Google łątwiej będą indeksować Twoją stronę, tym jest szansa na wyższe pozycje.